Telefon & Zaawansowany aparat - poradnik amatorski




Postanowiłam wznowić akcję wpisów fotograficznych, bo jest to bardzo lubiany przez was temat. W końcu dzisiejszych każdy z nas jest fotografem. Mamy w końcu telefon. I dziś zbiorę dla was kilka trików, porad tych z kategorii aparatu telefonem oraz coś dla bardziej zaawansowanych. Z stricte fotograficznych wpisów, wręcz poradnikowych pojawiły się: reportarz ślubny sezon 2019portfoliobookJak obrabiam zdjęcia. Jedna z czytelniczek poprosiła również o wpis, jak radzić sobie ze stresem przy zleceniach fotograficznych. Jeśli będę mieć fajny materiał fotograficznych ten wpis również się pojawi. Myślę tez o rozszerzeniu bloga w temacie fotografii produktowej, ponieważ rozszerzam o to instagrama. Wiec jeśli wleci wpis kosmetyczny, to nie bądźcie zdziwieni. Przechodząc jednak do setna. Jeśli chodzi o moje zdjęcia to wykonuje je zazwyczaj lustrzaną (Nikon d7100) w zestawieniu z dwoma jasnymi obiektywami. Rzadko robię zdjęcia telefonem (huawei mate p20 lite), wręcz nie lubię jakości tych zdjęć, ale to kwestia telefonu. Mimo wszystko nagrywam nim instastory, robię nim zdjęcia sytuacyjne ponieważ zawsze jest pod ręką. Do takiego mojego zestawu obowiązkowego jest statyw, bez którego nie wyobrażam sobie zdjęć, szczególnie, że wiele robię sobie sama. Szczególnie tych pod bloga. Zaczynając od trików telefonicznych. wykorzystam tu zdjęcia wykonane telefonem, żeby było sprawiedliwie.


  • Wykorzystaj statyw, do telefonu też możemy taki dokupić, te małe to kwestia naprawdę groszowa. Posłuży wam na wiele sesji, a jednocześnie podniesie ich jakość, więc myślę, że warto zainwestować. 
  • Jeśli jesteś totalnym amatorem i chcesz mieć pewność na dobre zdjęcie, trzymaj się trój podziału. Telefony mają funkcję, że siatkę trójpodziału możesz mieć w podglądzie. Punkty łączenia kwadratów, to te mocne punkty w których powinien znaleźć się kluczowy element zdjęcia. Wykorzystaj również klasyczny punkt centralny. 
  • Zadbaj o dobre oświetlenie. Stań w stronę światła. Coraz bardziej popularne są lampy pierścieniowe. Do telefonów również takie powstały, ja za swoją zapłaciłam 15 zł z dostawą. Więc to kolejna groszowa kwestia, która poprawi Twoje zdjęcia. Owszem nie oświetli sylwetki w plenerze, jednak do zdjęcia twarzy i produktów nada się idealnie. Nie spłaszczy zdjęcia tak, jak lampa wbudowana. 

  • Unikaj zdjęć pod kątem, szczególnie kiedy fotografujesz ludzi lub krajobrazy. Uczono mnie zawsze, że zdjęcia pod kontem nadają dynamiki. Robiąc zdjęcie pod kontem wszystko jest dynamiczne, trwa, dom, niebo, ty, można pogubić się w tym szaleństwie. 
  • Unikaj aplikacji do robienia zdjęć. Na rynku jest wiele dostępnych aplikacji, gdzie możemy zrobić już zdjęcie z filtrem, znaczeniem, kolorystyką. Często nieświadomie zjadają nam jakość tego zdjęcia, dlatego moim zdaniem lepiej zrobić zdjęcie aparatem wbudowanym, a dopiero później poddać go postprodukcji.  
  • Przed zdjęciem wyczyść obiektyw (tak dla przypomnienia) i staraj się robić zdjęcia 1:1. Staraj się uchwycić obraz od razu, bez późniejszego przycinania. Przycinając zmniejszasz jakość zdjęcia.

Aparaty w telefonach są coraz lepsze, jednak ich matryca różni się od tej wbudowanej w profesjonalny aparat. Choć kilka reguł się powtarza i na końcu zrobię kilka ogólnych trików. Aparat daje nam większe możliwości i pole do popisu. Nie tylko jakość się różni, ale również ustawienia. Dla wielu czarna magia, ale po opanowaniu wszystkiego to czysta przyjemność 

  • Podobnie jak wcześniej wykorzystaj trójpodział (również możliwość ustawienia siatki w podglądzie) oraz element świetlny. W dobrym świetle łatwiej zadbać o dobrej jakości i poprawne zdjęcie. Tutaj również staraj unikac się zdjęć pod kontem. Kurczę, mogłam te trzy elementy dać jako wspólne. 
  • Staraj się nie robić zdjęcia w pełni automatycznie. Na początek zacznij od zdjęć w pół automacie, gdzie dostosowujesz tylko przesłonę lub czas naświetlania. Takich obrazków bądź filmów w sieci jest pełno, zainteresuj się tematem. Automatyka nie zawsze daj nam efekt o taki jaki nam chodziło, często zdjęcie jest poprawne jednak bez klimatu.  
  • Staraj się nie ostrzyć ręcznie, szczególnie na początku, kiedy nie masz wprawy. Drobny ruch ręką i Twoje zdjęcie będzie nie ostre. Pamiętaj, że podgląd w aparacie często różni się od tego, co zobaczymy na komputerze. Po pierwsze jest mniejszy, przez co nie widać tak nieostrych punktów, po drugie często zmienia kolorystykę. 
  • Unikaj lampy błyskowej wbudowanej, no chyba że posiadasz do niej nakładkę. Ostre światło na wprost po prostu spłaszczy efekt. 
Aparat to skomplikowany przyjaciel i nie chciałam wchodzić z nim w szczegóły, więc skupiłam się na ogólnych stwierdzeniach, pewnie części znanych. Fotografia jednak niesie za sobą wiele zasad i kluczowych wskazówek, nie patrząc na to czym fotografujesz. Więc na koniec, bardziej w formie ciekawostek, niż teoretycznych wyznaczników kilka owych zasad. 

  •  Użyj łokcia jako statywu, kiedy nie posiadamy przy sobie statywu, ręce trzęsą nam się ze strachu, czas naświetlania jest za długi, użyj łokcia jako stabilizatora. 
  • Poznaj swój sprzęt, nie bój się pozmieniać ustawień, przepatrzeć funkcji, dobry fotogoraf zna swój sprzęt. 
  • Rób zdjęcia, jedne wyjdą inne nie, trening czyni mistrza. 
  • Aparat lubi światło, jednak to cień jest bezpieczny ponieważ nie tworzą się wtedy trudne cienie. 

A wy czym kierujecie się robiąc swoje zdjęcia. Używacie telefonów czy aparatów? 

CONVERSATION

25 Comments:

  1. Wolę używać aparatu, ale telefon częściej mam pod ręką, szczególnie gdy chcę zrobić jakieś szybkie zdjęcia. Muszę sobie włączyć siatkę w aparacie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdjęcia robię zarówno telefonem jak i aparatem. Choć do profesjonalizmu daleka droga... lubię tak po prostu robić zdjęcia; to bardzo relaksujące i inspirujące zajęcie :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny post. Ja aparatu niestety nie mam i wszystkie fotki robie telefonem

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja dużo zdjęć na co dzień robię telefonem ale gdy chcę bardzo duże przybliżenie np kwiatów. Tu już posługuję się lustrzanką :D Ostatnio trochę eksperymentowałam z aparatem więc podpisuję się że trening czyni mistrza :D
    by-tala.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Statyw- to to, czego potrzebuję :) Ostatnio myślę nad zakupem nowego aparatu z funkcją nagrywania, mam chęć pomontować filmiki, a'la teledyski itp :)
    Chętnie poczytałabym tu takie posty typowo fotograficzne!

    http://live-telepathically.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za garść porad 🙂
    Jeśli chodzi o zdjęcia-tylko aparat 😉
    Owszem zdarza mi się robić zdjęcia telefonem, jednak jakoś inaczej one wyglądają gdy robię je aparatem-lepiej 🙂
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny wpis, bardzo, bardzo mi pomógł :) Ja chciałabym zainwestować w aparat... ale obecnie mam inne wydatki, więc muszę radzić sobie telefonem. Chyba czas go poznać, sprawdzić wszystkie możliwe opcje i przede wszystkim zacząć z nim pracować i więcej ćwiczyć :) Być może niedługo będę bardziej zadowolona z efektów :D
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
  8. Dla mnie podstawa to czysty obiektyw i dobre oświetlenie. Zdjęcia wykonuję telefonem. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdjęcia zazwyczaj robię telefonem i aparatem, te na bloga robię zazwyczaj aparatem. Cenny poradnik!
    Pozdrawiam Weronika S.
    pasjeweroniki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedyś nie wyobrażałam sobie robić zdjęć telefonem, ale od kiedy zmieniłam go na lepszy model coraz częściej po niego sięgam przy fotografowaniu. Mimo wszystko wolę moje Nikony, ale nie zawsze mam je pod ręką :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny post i wartościowe rady :) ja obecnie wszystkie zdjęcia robię telefonem ale planuje niedługo kupić aparat i myślałam właśnie o takim nikonie d7100 :) mam już dwa obiektywy od mojego starego Nikona, które na pewno będą pasowały :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście polecam, pracuję na nim drugi rok i jestem z niego naprawdę zadowolona :)

      Usuń
  12. Ratujesz mi życie z tymi zdjęciami! hahah

    Ja ostatnio wróciłam do pisania, więc zapraszam do mnie
    VANILOVE ♥ <------ klik

    OdpowiedzUsuń
  13. Estou de passagem, mas vou
    deixar o meu abraço e um
    beijo e te dizer que estou
    seguindo o seu blog. Se achar
    que eu mereço, siga o meu também.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja swoje zdjęcia zawsze robię telefonem :) Świetny poradnik, szczególnie przyda mi się ten z łokciem jako statyw! :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Telefonu używam tylko, kiedy nie mam pod ręką lustrzanki lub po prostu jest to luźne zdjęcie dla bliskich osób. Ja również widzę ogromną różnicę i nie przepadam za tą z telefonu. Większość trików znam, ale zaciekawiłaś mnie z tą nakładką na lampę. Ja mam Nikona D5300, jakie polecasz? O obiektywach też bym chętnie poczytała, jeśli miałabyś ochotę jakoś je rozpisać. Mam jeden na oku, ale nie jestem pewna, czy to odpowiedni wybór do blogowych zdjęć. :) Super, że dzielisz się swoją wiedzą. 🌼

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja teraz wymieniłam swojego nikona na canon eos 80d i jestem wprost zachwycona ;) telefonem robie tylko selfie lub fotografuje, gdy lustrzanki nie ma w pobliżu

    OdpowiedzUsuń
  17. A to zależy raz robię zdjęcia telefonem raz aparatem :D
    Super wpis :D
    https://freshisyummy.blogspot.com/2020/04/wasabi.html

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciesze się, że trafiłam na Twój blog. Teraz będę wiedzieć jak robić dobre zdjęcia! :D Pozdrawiam i czekam z niecierpliwością na kolejny post ;)

    https://luxjulia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Mi rendo conto che questa è un'arte e il designer ha molto talento.
    Cotton Mask
    Cotton Mask

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo dobry aparat ta ten model telefonu https://magazyn.ceneo.pl/artykuly/samsung-galaxy-note-20-specyfikacja Zapzonaj się tym artykułem i pomyśl o zakupie Samsunga Galaxy Note 20. Według mnie to jeden z lepszych modeli tej firmy.

    OdpowiedzUsuń

Jeden komentarz to jeden uśmiech
Jedna obserwacja to kolejny uśmiech
Więc dziękuje Ci, że cały dzień mogę chodzić uśmiechnięta
Nominacji do Tag`ów i LBA nie przyjmuję.