Fotografia telefonem, zgłębiamy się w temat - triki


Codziennie powstają tysiące zdjęć. Aparat w telefonie w końcu posiada każdy z nas. Jakiś czas temu zebrałam dla was kilka ogólnych porad odnośnie fotograf telefonem jak i lustrzanką. Dziś jednak na waszą prośbę, postanowiłam skupić się bardziej na fotografii telefonem. Ja jednak dalej wychodzę z założenia, że telefonem nie uzyskamy takiego efektu. Rozdzielczości matryc w telefonie sięgają już 16, a nawet 48 milionów pikseli, to jednak nie jest to samo. Przede wszystkim inna jest wielkość przetwornika, a co za tym idzie, optyka użyta do obrazowania. Dlatego możemy mieć w telefonie wiele pikseli a zdjęcia dalej nie będą satysfakcjonując dobre. Kolejnym podstawowym wyznacznika różnicy jest ilość i wielkość punktów światłoczułych. Jako przykłąd przytoczę  iPhonie 8 u którego punkt światłoczuły ma wielkość 1,22 μm (Mikrometr), w Nikonie Z7 – 4,34 μm, a w modelu Z6 5,92 μm. Im większą powierzchnię ma „piksel” matrycy, tym więcej fotonów (przechodzących przez obiektyw) na niego pada, a wewnętrzny komputer aparatu może dokonać precyzyjniejszych obliczeń poziomów jasności i co za tym idzie, wygenerować obraz lepszej jakości. Jednak to wszystko nie oznacza, że telefonem nie da się zrobić dobrego zdjęcia. Jednak wcześniejsza teoria jest dla tych wszystkich, którzy uważają, że aparaty wygrają z profesjonalnym aparatem. Znów wyszczególniłam dla was kilka podpunktów.


Co lub kogo fotografujemy? Wybierz bohatera zdjęcia. Coś co powinno znaleźć się na pierwszym planie oraz w tle, ustaw swojego modela w punktach kluczowych dla kompozycji, zastosuj trójpodział lub układ centralny. Jeśli wiemy co fotografujemy będzie łatwiej dobrać nam całą kompozycję. Pamiętajmy by w kadr nie wdarło nam się za wiele rzeczy, które będą rozpraszały. Telefonem nie zbudujemy takiej głębi jak aparatem (nie mówię tutaj o ustawieniu portretowym, który odcina postać od tła) dlatego wiele elementów przed i za po prostu zniekształci nam tego naszego bohatera. Wychodzę zawsze z założenia, że jeśli nie mam pomysłu to warto uciec do prostoty i minimalizmu.

Pilnuj kompozycji! Niech woda nie płynie pod górkę. Mówiłam o tym ostatnio i będę powtarzać do znudzenia, jak i mi powtarzano. Rzeka nigdy nie płynie pod górkę, więc zachowaj poprawną linie horyzontu. Skosy dodają dynamiki, ale żeby wszystko było dynamiczne to już troszeczkę przesada, mówiąc wprost zdjęcia gdzie dom stoi, a nie toczy się w dół będzie wyglądać lepiej.


Szukaj światła, to klucz do sukcesu.  Im więcej światła, tym fotografie robione telefonem będą lepszej jakości (mniej szumów, większy kontrast, lepsza ostrość). W związku z tym, jeżeli jest tylko możliwość zadbania o lepsze światło to trzeba koniecznie wykorzystać taką szansę.  W ostatnim artykule mówiłam o dodatkowym oświetleniu, wiec w tej kwestii odeślę was do niego. Niby telefony mają wbudowaną lampę jednak, w efekcie wychodzi sztuczne zdjęcia, czerwone i świecące oczy i strasznie płaskie światło. To dokładnie ten sam problem, który dotyka osoby, które fotografują z użyciem wbudowanej lampy w lustrzankach. Często aparat dodatkowo wariuje z balansem bieli i dodatkowym ozdobnikiem jest paskudny, żółty odcień zdjęcia.

Używaj własnych nóg jako zooma. Wykorzystywanie zooma wbudowanego w telefonie, kosmicznie utnie wam jakość zdjęcia, jeśli macie taką możliwość lepiej przejść kilka kroków i ręcznie zbliżyć się do obiektu. Podobny problem spowoduje bardzo przycinanie zdjęcia telefonem. Im mocniej fotografie wykadrujemy, tym zdjęcie będzie w gorszej jakości i dokładnie na tej samej zasadzie działa zoom cyfrowy.


Pamiętajmy o wyczyszczeniu obiektywu, przede wszystkim odtłuszczeniu go przed zrobieniem zdjęcia. Rysy również zniszczą jakość, w sieci dostępne są również szkiełka zabezpieczające, więc jeśli ktoś bardzo nastawia się na taka fotografię to polecę.

Nie rób zdjęcia przez aplikację, już od razu z filtrami a edytuj je później.  Z doświadczenia wiem, że aplikacje, na które już z automatu jest dodany jakiś efekt, "zjedzą" nam jakość, mimo wszystko ten wbudowany program w telefonie pozwoli na uzyskanie najwyższej jakości. Jaki program do późniejszej obróbki? Polecę wam lighrooma, w wersji telefonicznej jest dostępna darmowa wersja. można tam dodać presety i w szybki sposób przerabiać zdjęcia. Sama z tego korzystam aktualnie i ja wcześniej korzystałam również z 1998 Cam - Vintage Camera, która miała fajnie kolorystycznie filtry dostępne. Z innych popularnych to Vasco czy Snapseed.

Pamiętajmy o stabilności telefonu, by jednak pewnie go złapać, dzięki temu zdjęcie będzie ostre. Telefony niestety bardzo szybko łapią drgania. Podsumowując, telefonem da się zrobić dobre, poprawne zdjęcie. Wystarczy trochę zagłębić się w temat i przede wszystkim poznać możliwości własnego sprzętu, zobaczyć, porównać jakie ustawienia możemy zmienić, co wychodzi nam na plus a co na minus.

Ten wpis bardziej teoretyczny, mam nadzieję, że chociaż trochę wam tym przybliżałam temat i pomogłam. Do napisania tego artykułu, wspomogłam się dwoma fotograficznymi stronami, które wam z całego serduszka polecę do zgłębiania wiedzy, mianowicie fotoblysk.com oraz szerokikadr.pl.
Tylko pierwsze i ostatnie zdjęcie zostały wykonywane aparatem, reszta pochodzi z mojej galerii w telefonie.





CONVERSATION

20 Comments:

  1. Bardzo ciekawy post. O aplikacji lighroom zarówno tej na telefon i komputer, słyszałam pozytywne opinie. Zastanawiam się nad jej pobraniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja korzystam z wersji na komputerze i na telefonie, wręcz nie wyobrażam sobie bez niej życia jako fotograf

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za ten post. Ja nie mam aparatu i nie mam na razie zamiaru w niego inwestować, a więc przydadzą mi się baaardzo te porady :)

    Pozdrawiam!
    zpolskidopolski.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo, bardzo dziękuję za rady! Ja akurat jestem zwolenniczką telefonu, zawsze mam go przy sobie a to duży plus, nigdy nie wiadomo kiedy będę chciała zrobić zdjęcie :D Naprawdę wspaniały wpis :) Mam nadzieję, że jak trochę popracuję to dojdę do wprawy :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie dobre oświetlenie to must have, bo inaczej zdjęcia robione telefonem wyglądają kiepsko. Dbam tez o czyszczenie obiektywu, bo niby taka mała rzecz, a jakie ma duże znaczenie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja wszystkie moje zdjecia robie telefonem.U mnie najwazniejsze jest dobre dzienne swiatlo :) Chce w przyszlosci zainwestowac w aparat :) zobaczymy jak to wyjdzie

    OdpowiedzUsuń
  6. JA już nie raz się przekonałam, że wykorzystywanie zooma to największe zło dla jakości zdjęcia :) Świetne porady :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo przydatne porady. Zdecydowanie się z Tobą zgadzam, że przycinanie zdjęcia telefonem sprawia,
    że ono nie wychodzi zbyt atrakcyjnie. Zdjęcia najlepiej robi się za dnia, gdy mamy naturalne światło :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przydatny post 🙂
    Mi jednak lepiej robi się zdjęcia aparatem -telefon mi sporadycznie służy do tego
    Światło to kluczowa rzecz - chyba najlepsze jest to naturalne 🙂
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  9. super triki! bardzo mi się spodobało to zdjęcie z kieliszkiem przy twarzy, niby prosty pomysł, a jaki efekt :)
    BLOG
    YOUTUBE

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo przydatny post! :D Ja bym jeszcze dodała, aby pilnować jak się zapisuje. Zauważyłam, że "Save" w lightroomie zjada trochę jakość, ale przy użyciu "Export" do zapisania wszystko jest okej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwaga bardzo przydatna, mówiąc szczerze zawsze eksportuje zdjęcia, więc po prostu o tym nie wiedziałam, ale fajnie wiedzieć.

      Usuń
  11. Uwielbia te posty o fotografii. Zawsze wychodzę z nich o wiele mądrzejsza :D poza tym fotografia to moja pasja i ja uwielbiam się nią bawić i z biegiem lat widzę coraz większy u siebie progres :D
    by-tala.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo przydatny post. Lubię czytać o takich trikach dotyczących zdjęć :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetne porady ;) Też uważam, że telefonem nie osiągniemy tego samego co lustrzanką. Wiadomo, też da się wykonać ciekawy efekt, ale to nie będzie ta sama jakość. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękujemy za dobre porady dotyczące zdjęć. To jest bardzo pouczające.

    Pozdrowienia ode mnie w Indonezji. Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja często robię zdjęcia telefonem i w sumie fajnie wychodzą. Śliczne zdjęcia ;)
    Zapraszam na mojego bloga i dzisiaj nowy post to znaczy rozprawka życiowa
    Mój blog klik

    OdpowiedzUsuń
  16. Infine, sono molto interessato a questo insieme di lavori.
    Mask With Valve

    OdpowiedzUsuń
  17. Najnowsze telefony mogą zdziałać cuda przyznaje. Nie potrzebny wcale jest dobry aparat, a telefon zawsze ma się pod ręką. Ja mam telefon od Appla, najnowszego Iphona i zdjęcia robi fenomenalne. Mam i sprawdzony serwis i-src.pl jakby coś.

    OdpowiedzUsuń

Jeden komentarz to jeden uśmiech
Jedna obserwacja to kolejny uśmiech
Więc dziękuje Ci, że cały dzień mogę chodzić uśmiechnięta
Nominacji do Tag`ów i LBA nie przyjmuję.