Wpadka ze współpracą, czyli jak tego uniknąć.

Jak wspominałam w artykule rocznicowym, będę opowiadać o współpracach. Chwila! Nie zamykaj tej karty! To będzie inne opowiadanie, pełne wskazówek, dla początkujących bloggerów, ale nie tylko. Zobaczcie co mam co przekazania.


Staż z zagranicznymi współpracami mam dosyć spory, bo z SheIn, jak i Romwe współpracuje blisko 2 lata. Były też jednorazowe współprace, wiec chyba mogę powiedzieć coś na ten temat. Zaczęłam też nową współpracę, jednak spokojnie to nie będzie kolażu, postaram się nie żebrać o kliki i przejść do setna. W blogosferze jest kilka etapów/ rodzajów współprac. Oczywiście najbardziej pozytywnym jest ta, gdzie tworzy ona dodatek, przynosząc obu stronom spore korzyści. Fajnie mieć współprace jednak co przed nią. Kiedy jest pora by ją rozpocząć i na jakie pytania warto sobie odpowiedzieć?

Czy jesteś wystarczająco długo na blogu? Przy rozpoczęciu współpracy, potrzebny jest jakiś tam staż, pewność że blog to nie tylko wakacyjna przygoda. Często współprace mogą trwać przez wiele miesięcy, więc jeśli nie wiążesz przyszłości z blogiem, a aktualny jest tylko chwilową fazą, przemyśl sprawę, czy warto się za to zabierać.
Czy masz wystarczająco dużo czasu? Współprace wbrew pozorom zabierają trochę czasu. Trzeba mieć nad tym jakaś kontrole, po otrzymaniu paczki, wybrać się na zdjęcia, przygotować wpis, pamiętaj, że masz na to określoną ilość dni, dbać o nią cały czas, a nie tylko w momencie otrzymania zamówienia. Więc jeśli nie masz czasu na napisanie zwykłego wpisy, przemyśl sprawę czy warto się za to zabierać.
Czy masz wystarczająco duże grono odbiorów? Jedna z kluczowych kwestii w tym temacie. Jak pewnie wiesz, to twoi odbiory tworzą współprace, dzięki im zaangażowaniu ty masz to, co masz. Więc jeśli czyta cię 15 osób na krzyż, zastanów się czy dasz rade. Pamiętaj dla kilku szmatek nie warto staczać się na dno i w każdym wpisie prosić o kliknięcia. To nie wpłynie dobrze  i jeszcze stracisz czytelników
Czy jest Ci to potrzebne?  Być może nie potrzebujesz współpracy, nie czujesz satysfakcji z niej, bloga prowadzisz bo tak Ci się podoba, bez zaangażowania dla przyjemności. Współpraca narzuci ci pewne tematy, po co miałbyś się z nimi męczyć.

To są jedne z podstawowych pytań. A co jeśli to firma się do nas pierwsza odezwała? Przed podjęciem decyzji warto też sprawdzić kilka rzeczy. Czyli, poszukać i poczytać opinie o firmie, a nawet popytać inne blogerki, u których widzimy daną firmę. Pamiętaj też, że nie musisz odpowiadać od razu i nie na każdą współpracę musisz się zgadzać. Jeśli już się zdecydujesz, pamiętaj, by była zgodna z twoją tematyką bloga. Jeśli piszesz o książkach nie zaczynaj współpracy modowej, znaczy, możesz zacząć. Jednak licz się z opinią odbiorców. Bo to im zawdzięczasz zazwyczaj współprace. Nie będę pytać, co sądzicie o współpracach. To zbyt banalne. Zapytam, jakie wy dodalibyście jeszcze pytania, na które warto odpowiedzieć, przed jej rozpoczęciem.

26 komentarzy:

  1. Ja nie próbuję żadnej współpracy,bo źle czuję się przed aparatem i nie podołałabym zadaniu. Poza tym , piszę dla przyjemności i właśnie nie chciałabym mieć narzucanego tematu :) Ale jeśli ktoś by się odezwał ,to może jeszcze bym to przemyślała :)
    kikawww.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla mnie współpraca to okazja to rozszerzenia tematyki bloga. Interesuję się modą, a na razie nie kupuję ubrań i nie mam możliwości.
    Mój blog
    Kanał na YT

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie blog jest moim kawałkiem internetu i nie chce, aby ktoś narzucal mi, jak on ma wyglądać!
    Pozdrawiam,
    normxcore

    OdpowiedzUsuń
  4. kiedyś na starym blogu podjęłam dwa razy współpracę z jakąś medyczną instytucją, napisałam post od serca umieszczając link do ich strony i przy tym zarobiłam, ale na nowym... jestem kompletnie niezauważalna i... jakoś żyję :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny post , jest bardzo mądry i pożyteczny.
    Zgodzę się z komentarzem NORMXCORE blog powinien wyglądać tak jak my chcemy , a nie jak chce ktoś inny.
    Pozdrawiam
    http://mylifeiswonderful9.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo mądre wskazówki :). Niewano napisał do mnie sklep z propozycją współpracy, ale niewiem czy mam ją przyjąć.

    https://fasionsstyle.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo mądry post, sama nawiązałam kilka współprac jednak wcześniej długo się nad nimi zastanawiałam

    http://wooho11.blogspot.com/ - Zapraszam <3 Jeśli Ci się spodoba - zaobserwuj :* Na pewno się odwdzięczę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, ze odpowiedziałaś na najważniejsze pytania w tym temacie ;)

    Zapraszam:
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Ah, przypomniało mi się jak dostałam propozycję współpracy od sklepu z akcesoriami erotycznymi i dopiskiem, że mój instagram i blog pasują do tego. Do tej pory zastanawiam się DLACZEGO. hahahaha :D

    ale super rady :-)

    Mój blog - klik! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawe opisane :P My nie zamierzamy (póki co) nawiązywać współprac, ale napewno kiedyś ten wpis się przyda :)




    Pozdrawiam i zapraszam do siebie, Paputeq  >KLIK<

     
      


        

    OdpowiedzUsuń
  11. Zawsze zazdrościłam blogerkom współprac, jednak fakt wymaga to sporo zachodu i systematyczności. Wydaje się banalne, ale rzeczywistość jest inna. Spodobał mi się twój blog i obserwuję! :)
    biala-noc.blogspot.com - u mnie relacja z wycieczki do Hagi :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie miałam jeszcze takiej możliwości, aby mieć długoterminowe współprace. Moje bardziej dotyczyły jednego wpisu i tyle. Jakie pytania jeszcze mi się by nasuwały? Hmm... Sama nie wiem, pewnie że chciałabym mieć jedną długoterminową współpracę, ale z rzetelną i solidną firmą. Nie mam pytań odnośnie współprac, bo nigdy się w to tak nie zagłębiałam. Pozdrawiam ;) Tak Po Prostu BLOG

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo przydatne rady dla początkującej blogerki takiej jak ja :) Dziękuję i zapraszam do mnie. W związku z tym, że dopiero zaczynam będę wdzięczna za Twoją opinię i każdą wskazówkę :) Mój blog --> www.loveinwarsaw.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Pamiętam, kiedyś miałam współprace, ale wszystko w sumie było słabej jakości i nie fajnie mi się nosiło ;/ Więc współpracę zerwałam a bloga gdzie było dużo obserwacji w sumie zostawiłam heh ;D
    sleep0walking.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo dobry post! Myślę, że wielu osobom może on pomóc. Ja rzadko nawiązuje współprace, czasami odmawiam gdy coś jest nie jasne lub źle zorganizowane. Nie chce pchać się w coś czego później mogę nie utrzymac :)
    Anonimoowax - Klik

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny i mądry post!
    Ja dopiero zaczynam, więc się nie wypowiem ;-)

    http://sunbloog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Dobry post, warto odpowiedzieć sobie na takie pytania przed zrobieniem pierwszego kroku w stronę współpracy ;)
    pozdrawiam cieplutko myszko :*
    ayuna-chan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetnie to opisałaś :) Ja myślę, że nie warto zgadzać się na współpracę, jeżeli nie jesteśmy pewni danej firmy, albo nie mamy pewności ile będziemy prowadzić bloga :)
    Pozdrawiam ♥ #Smile
    Nasz blog - klik

    OdpowiedzUsuń
  19. Póki co nie podejmuję żadnej współpracy, pewnie dlatego, że jest u mnie za mało osób, które odwiedzają mojego bloga, więc myślę, że to nie będzie najlepszy pomysł, ale jeśli tych osób będzie więcej to może kiedyś w przyszłości nawiążę jakąś współpracę.

    OdpowiedzUsuń
  20. Warto to na pewno rozważać, sama odrzucam bardzo dużą część współprac, bywa, że przez współpracę moje terminy są bardzo napięte,a czasami traci się kontrolę na jakiś czas. Masz rację, to nie takie proste, mam nadzieję, że początkujący to zrozumieją. Cyknięte fotki i już to nie jest dobra prezentacja.


    Pozdrawiam
    Sara's City

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo przydatne wskazówki :)
    http://anne-cucito.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo przydatny post, miałam jednorazową współpracę, niestety to był istny niewypał (dostałam całkiem inną paczkę, po której dla świętego spokoju zrobiłam posta). Obecnie z nikim prowadzę współpracy i nie czuję takiej potrzeby.

    https://odbicie-lustra.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Trzeba być czunym i rozważnym zawsze :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetne porady , bardzo nam się przydadzą :)
    pozdrawiam cieplutko i zapraszam do mnie, będzie mi bardzo miło jeśli zajrzysz, zaobserwujesz, odpowiadam na obserwację xkroljulianx

    OdpowiedzUsuń
  25. Świetne porady, bardzo przydatne! :)

    http://xpatrycja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Jeden komentarz to jeden uśmiech
Jedna obserwacja to kolejny uśmiech
Więc dziękuje Ci, że cały dzień mogę chodzić uśmiechnięta
Nominacji do Tag`ów i LBA nie przyjmuję.